mandag 12. mai 2008

Den digitale transformasjonen

Artikkelen "The digital transformation" av Andal-Ancion, Cartwright og Yip går inn på innføring av såkalt NIT (new information technology) i bedrifter. Mange bedrifter må være nøye med hvilke NIT'er de velger å implementere og investere i, og det er dermed viktig å ha en grundig oversikt over bedriften og bransjens potensielle transformasjon. For å kunne analysere dette legges ti analysedimensjoner (drivers) frem. Disse dimensjonene kan brukes til å kartlegge en bedrifts konkurransefordel ved innføring av NIT, og også investeringene som vil være nødvendig.

Det deles inn i tre meglings/interaksjonsstrategier; classic disintermediation, remediation og network-based mediation.

Classis disintermediation er hovedsakelig påvirket av dimensjoner som går på iboende karakteristikk i produkt eller tjeneste, da i hovedsak elektronisk levering. Det gjelder bedrifter som har produkter som kan leveres elektronisk, så de vil ofte kutte mellommannen og levere direkte til kundene sine.

Remediation påvirkes i hovedsak av aggregeringseffekter og kontraktsrisiko. Har man flere produkter som med fordel kan knyttes sammen, er det ofte en fordel for bedrifter å benytte NIT for å jobbe tettere sammen med mellommenn og partnere. Høy kontraktsrisiko gjør også at bedrifter gjerne vil jobbe tettere med mellommenn for å bygge en sterkere relasjon ut mot kundene for å skape mer tillit og trygghet.

Network-based mediation er i hovedsak påvirket av dimensjoner som går på en bedrifts interaksjon med partnere og konkurrenter. Da spesielt nettverkseffekter og standardiseringsfordeler. Ved bruk av NIT kan de knytte nærmere relasjoner til partnere og konkurrenter samtidig som de gjør standardisering enklere ved å gjøre kommunikasjon raskere og informasjon lettere tilgjengelig.


De ti dimensjonene deles i tre kategorier som henholdsvis går på de tre meglings/interaksjonsstrategiene, og er som følgende:

Iboende karakteristikk i produkt eller tjeneste

  1. Informasjonstetthet – Alle produkter har informasjon knyttet til seg, og NIT kan ved for eksempel internett gjøre denne informasjonen lettere tilgjengelig.
  2. Tilpasning – NIT kan muliggjøre større grad av skreddersying av produkter for enkeltkunder, for eksempel kan nettaviser nå filtreres på informasjon etter preferanser.
  3. Elektronisk levering – Ved bruk av NIT kan man belage seg på elektronisk levering av produkter. Dette kan føre til mindre ressursbruk for bedrifter samtidig som kundene knyttes nærmere.
  4. Aggregeringseffekter – En bedrift kan ha flere tilknyttede produkter eller partnere, og bruk av NIT kan gjøre aggregering av produkter lettere.

  5. Interaksjon mellom bedrift og dens kunder

  6. Søkekostnader – NIT gjør at kunder i mye større grad kan finne frem til produkter de ønsker, og også foreta sammenligninger av forskjellige bedrifter.
  7. Sanntids grensesnitt - I bransjer hvor kundene har behov for kontinuerlig oppdatering, som i for eksempel aksjemarkedet, vil NIT kunne muliggjøre og simplifisere dette i mye større grad.
  8. Kontraktsrisiko – Å kjøpe filmer eller musikk koster lite og innebærer dermed en lavere risiko enn for eksempel et bilkjøp. NIT kan gjøre kundeinteraksjoner mer upersonlige og også mer riskikofylte. Det er også lavere sannsynlighet for flere handler med samme kunde på produkter med høy kostnad.

  9. Interaksjon mellom bedrift og dens partnere og konkurrenter

  10. Nettverkseffekter – I mange markeder vil det å selge et produkt ofte føre til flere kunder. For eksempel ved å bruke Word, som er relativt vanlig og populært, gjør man deling av dokumenter med andre Word-brukere enklere, noe som gjør at jo flere som bruker Word, jo mer attraktivt er det. NIT vil kunne gjøre at bedrifter kan knytte til seg flere partnere og konkurrenter og dermed bygge et større nettverk og vedlikeholde det på en enklere og raskere måte.
  11. Standardiseringfordeler – Ved bruk av NIT kan bedrifter synkroniseres og standardisere prosesser som effektiviserer bedrift-til-bedrifttransaksjoner. Dette gjør det enklere for kunder å forholde seg til bedriftene og åpner for en større kundespekter.
  12. Manglende kompetanse – NIT gjør at bedrifter kan knytte til seg kompetanse de selv mangler og dermed åpne for et større marked. De kan da føre produkter ved hjelp av utenforstående kompetanse.


Disse dimensjonene kan som sagt brukes til å analysere bedrifters behov og fordeler ved innføring av NIT.

Ingen kommentarer: