mandag 12. mai 2008

Facebook, suksesskriterier

Jeg har tidligere ikke satt meg så mye inn i hvorfor Facebook har blitt en suksess i den graden den har blitt. Grunnen til dette tror jeg er at jeg egentlig ikke visste at det fantes liknende tjenester før, og har sett på Facebook som et veldig nyskapende produkt som klart å komme først inn på et nytt marked. Nå vet jeg jo at det ikke stemmer, og tenkte kanskje det kunne være nyttig å vite litt om oppstarten og grunnene til dets suksess.

Det finnes uhorvelig store mengder informasjon og meninger om Facebook på nett, og et kjapt Google-søk kan gi deg latterlig mange treff. Problemet da blir vel fort kildekritikk, noe som fort er vanskelig med tanke på hvor mye av informasjonen som består av blogger skrevet av privatpersoner. Til tross for dette merket jeg etter hvert at jeg kanskje kom billig unna, for fellestrekkene i alle bloggene og artiklene om Facebook og suksesskriterier var de samme. Som et resultat av dette valgte jeg å plukke ut en artikkel som var oversiktlig og grei, og som presenterte informasjon på en kortfattet måte. Jeg endte da opp med denne artikkelen. [http://chimprawk.blogspot.com/2006/05/facebooks-critical-success-factors.html]

Det som er interessant er at skaperne av Facebook har tatt veldig gode valg. Spesielt er det fokus på enkelt design og implementering, noe som gjorde bruken veldig lett og gav en lav terskel for nye brukere. Videre hadde de en veldig god løsning på personvern, noe som var viktig opp mot konkurrenter som for eksempel mySpace, og gjorde at folk involverte seg mer og delte større grad av informasjon fra starten av. En bidragsytende faktor her er også at Facebook fra starten av var begrenset til Harvard og etter hvert .edu nettverk. I tillegg til å skape tryggere rammer førte det til at det ble populært blant oppegående personer med høyere status enn de andre sidene, og da igjen spesielt mySpace. Dette er noe jeg merker selv, her i Norge og på NTNU. Facebook har mye høyere status enn mySpace, spesielt blant eldre og mer voksne brukere.

En av grunnene til dette er at Facebook ble utviklet av unge mennesker for unge mennesker. De satset på funksjonalitet og applikasjoner de selv ville ha, og sørget for at det var veldig enkelt og kjapt. Dette viser at de har vært veldig bevisste på valgene de har gjort, både på programmet i bruk og design for videre utvikling og ekspandering. Akkurat dette synes jeg er veldig interessant, og det at de traff så bra som de gjorde er imponerende med tanke på bakgrunnen for tjenesten. Spørsmålet jeg sitter med da er om dette var planlagt eller om de var griseheldige med tidspunktet. Hadde de foretatt vurderinger av eksisterende tjenester og samfunnsutvikling, for så å ta et bevisst valg ved å starte med idèen? Det hele startet som et slags studentprosjekt, så å tro at de allerede da satt med kommersielle tanker virker usannsynlig, noe som også bekreftes i utviklernes egne bloggsider på Facebook. Det var ment som et alternativ til det eksisterende studentnettverket ved Harvard, men dette trenger ikke bety at de ikke hadde større tanker før de satte i gang med arbeidet i starten.

Det er også veldig interessant å se på hvordan Facebook vil utvikle seg for å holde på de brukerne de har nå. Jeg tror det finnes mange spennende idèer som kan hjelpe med å vedlikeholde dagens status, og det er i forhold til dette faget veldig interessant å se på disse mulighetene, både ved tanker for videre funksjonalitet samt integrering med annen teknologi. For eksempel telefonvarsling ved hendelser eller nettmøter etc.

Ingen kommentarer: