fredag 9. mai 2008

Nettverkseffekt og Facebook

Wikipedia definerer nettverkseffekt som følgende: Nettverkseffekt er en karakteristikk som gjør at et gode eller en tjeneste har en økt verdi for en potensiell kunde avhengig av antallet andre kunder som også eier eller bruker godet eller tjenesten. Med andre ord, markedsandelen til bedriften blir en variabel i verdifunksjonen for den neste konsumenten.” [http://no.wikipedia.org/wiki/Nettverkseffekter]

Det dette sier er at jo flere kunder et produkt harm jo mer verdifullt er produktet for nye og allerede eksisterende kunder/brukere. I og med at Facebook i bunn og grunn er et nettverks-verktøy, er nettverkseffekt noe som står sentralt for dem. Hele idèen med Facebook er jo at man skal kunne knytte til seg alle venner og bekjente, folk man bare så vidt har truffet og folk man håper å treffe. For å beholde brukere er Facebook avhengig av at folk finner personene de er ute etter i nettverket.

Jeg opplevde selv starten av Facebook som en hype der alle hev seg på bølgen. Hvis man ikke var på Facebook fikk man fort en invitasjon på MSN, for alle var opptatt av å vise hvor mange venner de hadde og hvem de kjente. Det tok ikke lang tid før man var ”utenfor” hvis man ikke hadde en profil på Facebook, og ikke bare fordi man ikke brukte det i seg selv, men også fordi møter (eventer) og grupper ble dannet der, og var man ikke med gikk man glipp av informasjonen. Dette førte igjen til at folk ble utenfor i virkeligheten også, ikke bare på nett.

Resultatet av dette var at folk måtte være med, og det uten at Facebook måtte reklamere så mye selv. Det fungerte slik at hvis man fikk inn to stykker i en vennegjeng på fire, kunne man være sikker på at de to siste kom kjapt. Videre hadde kanskje en av disse en annen gruppe venner som ble invitert og dermed fikk man inn flere personer som igjen hadde andre venner. Det hele ballet på seg eksponentielt.

Nettverkseffekt er forklaringen på Facebooks suksess. For å knytte til seg folk er de avhengige av å allerede ha medlemmer. Ingen vil bruke et nettverk som ikke inneholder de kontaktene de vil ha. Folk vil knytte seg til et fellesskap, og det er akkurat det Facebook tilbyr; enklere adgang til folks egne, allerede eksisterende nettverk.

Utover dette kan det jo diskuteres om Facebook var heldig med tidspunkt i forhold til konkurrerende verktøy, men de klarte å få til en positiv nettverkseffekt som gjorde at de kom i gang og vokste. Dette er vel det vanskeligste med slike typer tjenester, nettverkseffekten blir større jo større nettverket er.

Ingen kommentarer: